Direktlänk till inlägg 24 juni 2011

Rósa, utforskaren

Av islandstokan - 24 juni 2011 20:03

Rósa var om möjligt ännu virrigare idag, det gick inte att ha henne att gå på lång tygel, för då vandrade hon bara in i skogen eller ner i diket. Tossiga unghäst! Hon begriper verkligen inte varför man måste gå på vägen när det finns så mycket annat spännande att utforska!


Har ni några tips på enkla grejer man kan göra för att få henne smidigare och mer följsam förresten? Hon är så fruktansvärt stel i vänster sida och har varit det så länge jag haft henne. Just nu rider jag lite serpentiner på vägarna, men hon vill fuska väldigt mycket.


Jobbade på lite med tölten idag igen. Tölt cirka 20 meter, några skrittsteg, sedan tölt igen osv. Bärigheten är sådär, hon får bråttom och så blir det bara pannkaka av alltihop, så det är en annan sak vi måste jobba på.


 

Eyja går med eksemtäcket från Horze just nu. Det verkar ha en bra passform och är än så länge helt. Tyget är dessutom lätt och svalt och halsen väldigt rymlig. Dessutom är maggjorde alldeles lagom pösig för hennes mammamage   Glömde dock bort att ta någon bild...

 
 
Linda

Linda

24 juni 2011 22:07

Haha jag känner igen det där. Fifa var omöjlig när jag fick hem henne,hon skulle bara gå ner i diket eller in på andra vägar. Idag följer hon vägen med långa tyglar :)
Jag har tränat grunderna mest, förflyttningar i alla möjliga slag,ridit mycket rätt ut i skogen över stockar och stenar, där har hon fått flyttat sig 90 grader runt träd o.s.v

Mycket mycket böjningar. En bra balansgrej är att böja hästen och svänga den 90 grader åt det håll hästen är böjd åt.

Träningen har verkligen tagit sig, nu känns hon mer som en riktigt ridhäst :) HÄRLIGT. Eller ja, det var härligt :P

När blir det ridfilm och ridbilder på dig o rosa?? :)

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Frida

Frida

25 juni 2011 00:15

Det är bara att göra så mycket kringelikrok som möjligt, runt träd om hon nu inte vill gå på stigen/vägen :). Alltid åtminstone ha henne ställd i alla gångarter, det kan vara väldigt svårt för dom att vara böjde från början om dom är så stela. Du har ingen paddock eller hur? Om du har någon bra öppen plats, typ hage kan du göra serpentiner och åttor. Även böja från marken kan vara bra. Vi gjorde en övning som gjorde att Guffis stelhet släppte ganska mycket. Vi red som i ett timglas över hela paddocken. Efter hörnet när man kommer ut på långsidan svänger man in i en båge och går ut igen strax innan nästa hörn och sedan följer man spåret til nästa hörn och gör samma sak där, du förstår nog vad jag menar :) Fungerar i både skritt, trav och tölt, säkert galopp också. Man blev väldigt snabbtänkt med att ställa om hästen och hästen tappar inte koncentratonen eftersom man byter hela tiden :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

25 juni 2011 11:23

Svar: Man kan göra mycket utan paddock, det har du rätt i. Det är nog bara att träna, träna och träna på att hon ska böja sig runt skänkeln/trädet osv så går det nog när hon är mindre stel :)

Jag får göra det :)

Precis, dom är bara glada dom får mat ungefär :) Jag brukar åka runt och kolla vart sakerna är billigast innan jag köper något också, haha.

Vilken tur du har! Han har faktiskt haft den på sig nästan varje dag... en dag hängde den runt halsen, men satt fortfarande fast i täcket. Sist hade han den faktiskt på sig, men jag ska ringa till mamma så hon kan gå och kolla vad han hittat på det senaste dygnet :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards