Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Igångsättning

Av islandstokan - 9 oktober 2011 16:07


Idag, mina vänner, är en historisk dag. Idag var nämligen första dagen på ungefär ett år som jag red Daladis igen. H undrade om jag ville hjälpa till att sätta igång henne och det kunde jag omöjligt tacka nej till!


Jag medger att jag var jävligt nervös när jag satte upp och de första varven när damen trippade på tå och var spänd som en stålvajer. Sedan släppte det för oss båda. Vi skrittade på den provisoriska ridbanan i ungefär 20 minuter, gjorde volter och serpentiner och jobbade på med sådant som kräver mer tankeverksamhet än fysik från hennes sida. Efter det var Daladis svettig och ganska trött.


Jag tror inte jag presenterat henne på bloggen innan så det är nog hög tid att jag gör det nu. Daladis är född 1999 i Danmark och ägs alltså av stallägaren (H). Jag var tidigare medryttare på henne innan jag började rida Rósa. Daladis är ett sto med enormt mycket arbetsvilja och power, hon är verkligen härlig att rida när hon blir regelbundet aktiverad, står hon för länge samlar hon på sig galet mycket energi och liksom exploderar. Det är så fantastiskt att rida en häst som verkligen VILL jobba! Ett riktigt krutpaket, med andra ord.


Nu har hon gått med föl en längre period och därför bara "skrotat" i hagen, därför ska hon sättas igång försiktigt. Daladis ligger mig oerhört varmt om hjärtat och jag har fått lov att rida henne så mycket jag vill och hinner nu under igångsättningen vilket jag tycker ska bli jättekul.

 
 
Linda

Linda

9 oktober 2011 17:54

Sv: Ja folk är duktig på att lägga sig i, folk lägger sig i hela tiden vad jag gör och inte gör med Fifa, lesamt men äh, man får hålla händerna för öronen ibland.

Helt klart kan svenskfödda islandshästar få eksem, därför jag skrev att det var uttajat med eksemsnacket. Dock rent statestik så får är risken större för de islandsfödda, inget jag själv tänker så mycket på. Min fialotta har inte gått med eksemtäcke sedan början av agusti, går hur bra som helst.

Visst kan man bli såld för foto, precis som jag skrev, o andra sidan bör det väl inte vara omöjligt att kunna bli förälskad i någon häst av alla de hundratals annonser som finns i Sverige, det känns som om det borde vara nått mer än bara en förälskelse över ett kort? VARFÖR importerar så många hästar? Nyfiken som en strut!

Jag tycker inte alls du är dum som hämtade hem dina flickor, men denna fråga är ju intressant :)

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Linda

Linda

9 oktober 2011 18:03

Sv: Rosa, seg?? Jaha se där, kanske är pälssättningen? Fifa är fram och tillbaka, ena dagen seg andra dagen tokig.
Om jag bara hade en sadel! Dock tycker sambo jag ska vänta med sensation, vänta en vecka iaf säger han, han tycker jag brukar vara alldeles för snabb med saker, vilket stämmer bra. Men jag är väldigt övertygad denna gång.

Absolut, spänningen att ta hem en häst från Island är nog bland de största anledningarna vid import, jag skulle tycka det vore skitspännande och tänker helt klart göra det en vacker dag, oavsett vad folk säger :)

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Anna

Anna

9 oktober 2011 18:37

Vilken trevlig liten häst!!! Spännande att följa henne framöver:D

Svar:Det är en aning skillnad på skostorleken dem emellan;) Och jag som i nuläget tycker att T har stora hovar!!! Hi hi!!

Vad skönt att du också har möjlighet att rida på dagen:) Jag brukar säga att det är "lyx" att kunna rida på dagtid under höst/vinter och vår;) Ibland blir det på kvällen ändå och då inser man vilken tur man har som mest rider dagtid:D

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

9 oktober 2011 21:08

Åh, jag älskar namnet Daladis!

Det skulle vara väldigt användbart :)

Dom är från Roeckl, väldigt dyra, men jag fryser aldrig om fingrarna längre, förutom när jag åkte med i en sulky och höll i järnet, men när man rider eller är i stallet håller man sig varm. Tror dom kostar runt 500kr om man hittar dom billigt, men mina har hållt i tre-fyra år så dom är verkligen värda de pengarna :) Måste nog köpa nya i år.

Vi får väl se om jag åker åt det hållet någon gång, och har du vägarna förbi här är du också välkommen :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

10 oktober 2011 05:51

Roligt att du får sätta igång henne! :-)

SV: Det blir ganska stort (har inte måtten i huvudet). Det räcker för klumparna i varje fall. ;-)
Tyckte att de två "föreläsarna" jag tittade på var kanonbra, men annars var mässan som sagt lite tunn!

 
Linda

Linda

10 oktober 2011 09:05

Sv: Ja fast nu var det inte ett argt inlägg jag menade om utan ständiga svordomar och fula ord i svar på kommentarer till sina läsare för att man inte tål kritik.

Arg får man bli ibland men gränser finns :)

Men då, lilla tröttgumman. Hon kanske kommer vara snäppet segare innan bebis kommer? Åh jag vill också ha en fölis.
Men hur klarar du det ekonomis? nyfiken för jag sjäälv är så sugen och skulle vilja lägga fram en plan.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

10 oktober 2011 11:24

Sv; Det kan jag skriva ett inlägg om! Har lite ideetorka just nu;)

http://svippostina.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards