Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011

Vad har hänt med min häst?

Av islandstokan - 11 oktober 2011 20:36

Som jag nämnt flertalet gånger i bloggen har Rósa haft en ordentlig svacka rent orkesmässigt. Från att ha varit en pigg och glad unghäst har hon gått till att vara totalt oengagerad och ointresserad av allt vi tar oss för. Varför? Vart tog min älskade lilla skäck vägen?


Jag har funderat och funderat, vänt och vridit på olika scenarion men jag kommer inte fram till något. Har jag krävt för mycket av henne och fått henne att tappa gnistan? Har hon ont någonstans utan att jag uppmärksammat det? Är det dräktighetshormonerna som gör henne trött? Det finns så många möjliga orsaker, men hur ska jag få reda på vad?


Just nu ser dagarna med Rósa ut ungefär så här; Jag går efter henne i hagen, hon släpar hovarna efter sig och stannar emellanåt för att inte göra någonting. Jag får lika en stund med henne för att hon ska gå, sedan släpar hon hovarna efter sig igen. Inne i stallet står hon och halvsover medan jag pysslar med henne. När hon är sadlad och färdig och vi ska gå ut ur stallet vill hon inte alls, så där behöver jag lirka ännu mer.


När jag sitter upp och skrittar iväg går hon fram någorlunda bra de första 10 stegen, sedan blir det segare. Ibland stannar hon även när jag rider. Hon håller knappt igång traven ens kortare sträckor och galoppen existerar inte i nuläget, eventuellt kan det bli snabb grisepass. Hon är lika seg i närvaron av andra hästar och att använda spö har knappt någon inverkan på henne.


När vi kommer tillbaka och ska in i stallet vill hon inte heller, så då blir det att lirka igen. Sadla av och fixa lite, sedan gå tillbaka till hagen. Då är hon lika slö som innan, hon har ingen brådska alls tillbaka till hagen, utan stannar t.o.m fler gånger.


Vad har hänt med henne? Jag vill ha tillbaka min glada häst som engagerar sig lika mycket som jag i ridningen, istället för så som hon är nu, att jag måste motivera varje halvhjärtat steg hon tar och driva, driva, driva.

Rósa var min drömhäst, men nu har jag helt tappat suget, det är inte kul att rida henne längre. Tips, funderingar och idéer från er läsare mottages mer än gärna.

  Rósa i vår-vintras.

 
 
Mikaela

Mikaela

11 oktober 2011 20:47

Hon kanske tycker att pälssättningen är jobbig? En kompis till mig hade en häst som blev jättetrött varje höst, bara låg i boxen när den var inne, ville inte alls när den reds. Men sen framåt december så blev han pigg och glad igen.

http://svippostina.blogg.se

 
Linda

Linda

11 oktober 2011 21:14

Oj, jag visste inte att Rosa var sååå seg! Vad har hänt tro? Låter inte alls som den Rosa man läst om förut.
Sådär var Fifa när jag fick hem henne, så kan hon bli lite nu och då, iaf lite segare. Fast nu har hon bara energi till max.

Men, hmm om du tänker efter riktigt noga, hur länge har hon varit såhär? Tänk tänk tänk och när började det? Vad gjorde ni innan? Är det värt att kanske vänta liite längre?
Du skulle ju kunna göra en hälsokoll framöver om hon inte blir bättre.

Vad jag läst på bloggen tycker jag inte du krävt så fruktansvärt mycket av henne, jag tycker hon har haft en hel del vila och du rider ju ut mycket?

Jag tror du kanske får bestäma hur du ska gå till väga beroende på hur lång tid hon har varit såhär, kanske har det bara varit något fåtal veckor eller kanske en lång period? Var går gränsen vid annorlunda beteende?

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Ingen bild

Ida

11 oktober 2011 21:18

Det har just varit Skuláson-kurs på Åland, och det jag har läst på diverse bloggar och hör från såna som varit med var att de tränade mycket på framåttänket där. De hade nån töltövning runt koner som skulle gå på tid, och sen hade dom 200 eller om det var 250 meter galopprace på travbanan. Målet är att man ska komma sträcken under 16 sekunder och man skulle driva fram hästen som ett cp för att den skulle gå fullt. Kanske nåt galopprace eller så kunde få igång henne? Annars kan jag nog tänka mig att det tar på en del att bli dräktig. Stackars lille rosen :)

 
Elina

Elina

11 oktober 2011 21:56

Oj, det var märkligt.. Jag har tyvärr inget tips såhär på rak arm just nu, det kan ju vara allt från pälssättning till dräktigheten som spökar. Om det inte hjälper med vila skulle jag kolla upp det med en veterinär faktiskt.. Hoppas hon blir piggare snart!

SV: Jag har funderat på det länge, ett tag funderade jag på att sälja båda hästarna. Men så fick jag reda på att det fanns en stallplats ledig i min kompis stall som jag ev får, så då bestämde vi i familjen tillsammans att Dollan får åka till ett nytt hem. Det känns fruktansvärt hemskt, men samtidigt så himla skönt. Och vi kommer verkligen vara noggrann med att välja rätt familj till fina D för hon förtjänar det allra bästa!

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

11 oktober 2011 22:26

Det är svårt när de inte kan säga själva vad det är. Guffi blev så där första våren jag red honom. Han höll på att tappa den vinterpälsen som fanns kvar och hade dragits med pälsätare hela vintern, så jag tror att han bara var trött och kanske kände sig lite skabbig, för han såg verkligen skabbig ut då :/ Det var även då jag behövde använda skänklarna för första gången på honom ordentligt för att något skulle hända och det gav mig ett uppvaknande, innan kunde man knappt vicka på tårna så fort vi iväg i världens fart.

Svar: Tack så jättemycket, det värmer verkligen :)

Hoppas att dom håller dig varm också :)

Så blev det för mig i början också, eller så backade han eller bara gick runt mig. Då backade jag honom bara ännu mer tills han tröttnade, och lite till. Samma sak när han gick runt så fick han göra det tills han tröttnade. Sedan när jag försökte gå framåt igen så gick det jättebra, och nu har han förstått och går hela vägen fram till grinden av sig själv nästan. Vi kan snurra något varv ibland eftersom det är lite trixigt att styra bara.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Karin

Karin

12 oktober 2011 07:43

Tempat henne innan du rider? Infektion kan ju göra dem trötta. Är hon dräktig? Kanske hon visar på så vis att hon redan nu tycker det är dags att ta det lugnare? Mitt sto var ganska tidig med att tycka det var dags att sakta ner på tempot när hon var dräktig. Är du snabb på eftergifter? Att behöva "tjata" med dina hjälper kan göra att hästen tillslut "stänger av". En del hästar blir ju extremt hösttrötta, särskilt när de sätter päls med det fortfarande är varmt om dagarna... så fort det blir kallt återgår de till att vara "normala". :)Kanske testa att ge henne någon veckas vila och sedan testa igen och se om det gett resultat? Hur gammal är hon och när vilade hon en längre period senast? Nu har jag bara kastat ut mig spontana tankar som slog mig först när jag läste det du skrivit... men det är kanske inget av detta som stämmer. Hoppas iallafall hon blir sig själv igen!

http://www.nupur.blogg.se

 
Linda

Linda

12 oktober 2011 15:34

Sv: Men bortskämd är ändå ett skällsord, någonting fult som ingen vill bli kallad. Bortskämd tillhör den fula ordgruppen som girig, elak, otacksam mm. Man är inte guds barn som bortskämd.

Att min hund får vara i sängen eller får ta husses strumpa tycker inte jag är bortskämd, jag har bara bestämt vilken tillvaro jag vill leva med min hund, så vill jag ha det i min familj för att jag själv ska må bra. Min syn på hundar är att de är familjemedlemar som ska kunna få lite mer frihet och mer kärlek än vad exempelvis de flesta jakthundar får som sitter bakom galler året om där man slänger in lite billig ica mat. Det för mig är inte en trevlig hundsyn. Men det är deras val och den tillvaron dom vill ha med sina hundar.

Hur man väljer att leva med sina djur eller barn gör det inte till en bortskämd grej, utan det är hur man ÄR och HANDLAR.

Barn 1 lever rikt och får det mesta, hon är tacksam och ger både kärlek och hjälp tillbaka.

Barn 2 lever rikt och får det mesta, hon är otacksam och ger varken kärlek eller hjälp.

Är båda bortskämda?

Njaa jag tycker folk ser lite svart och vitt på detta utan att faktiskt fundera vad bortskämd betyder. En hund kan inte vara bort skämd för de kan inte tänka eller känna samma sak som en människa, det otacksama och giriga.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Anna

Anna

12 oktober 2011 16:05

En del hästar reagerar väldigt mycket men på olika sätt vid pälsfällning och pälssättning. Kanske är hon en av dem som har det jobbigt i kroppen just nu.

Svar:Jo, man måste verkligen tänka till så att stolparna och tråden inte bli för låg under vintern!!!

Både jag och T svarar otroligt bra på magneter:D

Hon ser jättefin ut den lilla röda:D Hi hi!!

Åhhh!! Vilka små hovar;) Men hon är ju inte så stor fina Rósa:D

Precis som du skriver är det väldigt lyxigt att kunna rida på dagtid:D Är någonting som jag uppskattar väldigt mycket så fort vintern kommer!! När barnen var små jobbade jag dag..och red i princip alltid på kvällen när det var mörkt:( Usch så jobbigt det var under hösten:S Har jobbat natt i 12 år..snart 13 år... nu och trivs väldigt bra med det:D

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
sophia

sophia

12 oktober 2011 16:31

Precis som vi människor så kan nog hästar bli rejält trötta av alla hormoner.
Är man gravid så är man oerhört trött.
Sen är det ju dags för hästarna att ställa om sig ang maten, gräset är inte givande längre, de byter till vinterpäls och behöver extra tillskott.
Så det kan ju ta på henne.

http://islands.bloggplatsen.se

 
ullis

ullis

12 oktober 2011 16:47

Det kan inte vara fällningen/ pälsbyte? Att sätta vinterpäls brukar ju ta ganska mycket enegri av vissa hästar. Eller har det varat hela sommaren? har själv erfarenhet av att min förra tävlingshäst inte orkade galoppera ett tag under hösten, just då han satte sin vinterpäls. kan det vara något sånt?

Förstår att du blir orolig...

http://austri.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

12 oktober 2011 18:42

Svar: Precis! Fast den låter lite underligt, spottar ut avgaser och behövs besiktas, undra hur det kommer gå :p

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Linda

Linda

12 oktober 2011 19:12

Jag funderar lite ibland på varför Rosa blivit seg, hmm har du tänkt om det kan vara brist på något i fodret? Hon är dräktig och sätter päls och betet ute är rätt så energifattigt (nu kanske de går på mycket hö) men det tar enormt med energi med päls-sättning och att bli mamma, kanske behöver hon något fodertillskott?

Rosa kan gärna få lite energi från Fifa idag var hon väääälidgt pigg!

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

13 oktober 2011 14:26

Graviditetshormoner? ;-) Lite halvt på skämt sådär. De enda dräktiga ston jag haft att göra med har haft dräktighet som enda livsuppgift så jag vet inte. bara en tanke.
Vad kul att det går så bra med Eyja och Ganti! Han kommer nog bli superfin!

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Ingen bild

Katta

14 oktober 2011 09:54

Jag har ingen aning om varför är seg men jag tror att hon behöver mera mat, nu när hon är dräktig och att pälssättningen påverkar henne. Dunka på med B-vitamin och massa hösilage! Mina hästar har krävt mycket mera stråfoder bara den senaste veckan, det finns ingenting att äta ute så de kräver mera mat nu och särskilt Rósa som är dräktig! Läs i "väntafölböckerna" vad dräktiga ston kräver - jag vet att ponnyerna kräver mer än vad man tror. Lycka till och hör av dig om du vill ha hjälp med något!

Kraaaaaaaaaaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards