Direktlänk till inlägg 9 november 2011

Hästprat

Av islandstokan - 9 november 2011 19:58

Det slog mig idag när jag var ute och kikade till hästarna att de flesta hästfolk har en speciell hälsningsfras till sina hästar. Hur brukar det låta när ni kommer till hagen eller öppnar stalldörren?

Jag brukar vissla på mina om de står långt bort och när jag kommit lite närmare brukar jag säga "hej hepparna!", samma visa i stallet (men då visslar jag oftast inte).


Dessutom pratar jag en hel del med dem över lag; inte på bebisspråk utan med vanlig stämma (dock erkänner jag mig skyldig till bebisprat när det kommer till Nell, alias "mattes lilla gulle", men det är en helt annan femma - den katten är ju så förbannat gullig). Jag tror att folk utan husdjur har svårt att förstå varför, men är det inte mer en regel än ett undantag att man småpratar lite med sin häst, eller hund eller katt eller hamster? Inte för att jag inbillar mig att de begriper ett dyft, men det blir ju trevligare på något vis.


Idag när jag kom gående mot hagen visslade jag och fick två-tre gnägg till svar, det är en så härlig känsla! Tyvärr var det ingen av mina som gnäggade, men ändå... Daladis såg ut att vilja komma ut, hon stod och väntade vid grinden medan de andra stod i en klunga längre bort. Jag vill bli hel nu så jag kan börja rida henne igen, "min" fina lilla fux.


 

 
 
Frida

Frida

9 november 2011 22:24

Jag brukar ropa på lite avstånd på Guffi så han ska märka mig, men hn kommer aldrig emot mig eller pratar tillbaka den tråkmånsen. Vad jag ropar är olika, men Guffi eller Puffiluffi eller något annat smeknamn för dagen :)
Müsli ropar jag också på när jag kommer hem, om inte Emil är hemma för då hälsar jag på honom först och sen katten.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

10 november 2011 19:46

Visst är det mysigt? jag ropar "lallerna" till fåren, vilket kommer från ett barnsligt dialektalt uttryck "pölle-laller" (= lamm).
Daladis undrar nog varför du övergivit henne. ;)

Kan inte du berätta om hur du köpte Eyja och Rós på Island? Jag är lite sugen på att köpa en unghäst och ha på "tillväxt"...

http://kvarnlycka.bog.se

 
Ingen bild

Natalie

11 november 2011 09:17

Haha, jag brukar också vissla om jag inte ser dem och ropa "Hästarna!"
När jag ser dem brukar jag säga "Hej bebis!" ett par gånger innan jag också säger "Hej Tubbis!". Och jag pratar mycket med både hästarna och katterna. Inte så mycket bebisspråk, men däremot så pratar jag nog med dem som om de förstår och som om de skulle kunna svara. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards