Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Täckesmarodörer och pappersproblem

Av islandstokan - 14 januari 2012 18:08

Igår var jag för lat för att blogga, idag är jag lite mindre lat.


Var bara ute en snabb sväng idag och kollade till Rósas täcke, fick nämligen ta hem hennes andra täcke igår och laga det eftersom någon liten skit hade varit och tuggat på det. Jag misstänker att det var så det gick till, men det kan hända att jag beskyller fölen för något som madammen själv lyckats åstadkomma.


Igår var jag ute en längre stund och pysslade med alla tre. Sprang runt med Rósa i hagen och lekte Följa John. Rósa följde efter mig glad i hågen när jag visslade på henne, eftersom jag alltid "råkade" tappa riskakor på marken när hon kom fram till mig. Jag hoppas det så småningom kommer leda till att hon kommer till mig i hagen så jag slipper springa efter henne. Mutor är verkligen ett sant bevis på kärlek...


 

Rósa tigger riskakor.


 

Rósas gräsligt gröna täcke, ett riktigt fynd för övrigt eftersom jag köpte det på superrea för 100 kr!


Tog även in Ganti en sväng och den här gången fick han vara helt själv i  stallet medan jag kollade igenom honom. Han är ju inte riktigt helt med på det här med att ledas än, men det går förvånansvärt bra sett till att han knappt haft grimma på sig alls, ännu mindre blivit släpad i ett grimskaft. H hjälpte mig att putta på honom, vilket jag är evighet tacksam för eftersom jag omöjligt hade lyckats få in honom på egen hand. Bland annat ansåg han att man inte kunde gå ut ur hagen där det vanligtvis brukar vara stängsel (alltså vid grinden). Sötnöt!


Men han lär sig jättesnabbt och trots att han stod själv i en box en stund tog han det väldigt bra. Han var orolig i ungefär 5 sekunder, sedan insåg han att det fanns hörester på golvet - då var mamma Eyja ett minne blott. Jag måste helt partiskt medge att Ganti är en himla smart kille och så trygg i sig själv. Han kanske inte är efter fina förstaklassföräldrar, men jag tror han kommer bli en enormt trevlig hobbyhäst sett till hans stabila psyke. Nå, det får väl den framtida ägaren se själv sedan och jag hoppas innerligt att hitta en ny bra matte eller husse åt honom snart för det förtjänar han verkligen.


 

Sötaste lilla fjanten, som sambon påstår att liknar ett får.


 

Islandsull!


Däremot är jag helt tokig på hela situationen med Gantis pass. För att göra en lång historia kort: Jag har fortfarande inte kunnat skicka in passansökan eftersom den som äger Gantis pappa inte skickat in någon betäckningsrapport och människan går inte att få tag i. Jag har väntat och väntat på att det ska dyka upp, men nu ger jag upp! Både jag och Eyjas tidigare ägare har försökt, men dessvärre utan några som helst resultat. Människan verkar ha gått upp i rök. Så nu har jag kontaktat SIFs avelskansli och frågat hur jag ska göra, för jag vill ju absolut ha honom registrerad i SIF och ingen annanstans, renrasig är han ju utan tvekan. Hon som jobbar där skulle återkomma när hon kollat upp hur man i så fall ska gå till väga och jag hoppas allt ordnar sig. Aldrig kan det vara helt lätt...

 
 
ullis

ullis

14 januari 2012 19:19

Hejsan!!! Måste bara säga att jag är sjukt glad över den nya tränaren! Han var verkligen bäst! Ska lägga upp bilder ikväll Austri gick som en gud!!!!! Shit jag trodde inte att Austri kunde tölta så bra.... =) var bara tvungen att berätta =)

/en glad ullis

http://austri.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

14 januari 2012 20:23

Jag gillar det gröna täcket:) Snyggt:) Men vad irriterande - klart du ska regga honom i SIF! Är han livmoderimport?

http://svippostina.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

14 januari 2012 21:21

Jag tycker då att din gröna täcke var riktigt snyggt! Vart fyndade du det?
Härligt att Ganti är så självständig. Han är då riktigt söt, så ullig :) Hoppas att det löser sig med hans papper nu, låter jobbigt det där!

http://barefootangel.blogg.se

 
Sanna

Sanna

14 januari 2012 23:05

Jag har visst blivit konstant för lat för att blogga!

SV: Den gick bra!

http://sannasant.blogg.se

 
Elina

Elina

15 januari 2012 00:24

Ååh, islandsull! <3 Han ser så mysig ut, lilla Ganti!

Vad tråkigt dock med betäckningsrapporten, hoppas det löser sig så han blir registrerad i SIF.

SV: Tack, det ska jag!

Tråkigt att ha skräckfilmskväll ensam, det skulle dock jag aldrig våga. :p

Jag med, man vill ju veta vad bråket handlade om! ;)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

15 januari 2012 12:23

Hihi han ser ju lite ut som ett får, men han är ju hur söt som helst! :-)
Gulligt att han inte ville gå ut genom grinden. Synd att du inte kan ha kvar honom, han kan ju bli hur härlig som helst!
Följa John är en bra lek! Det leker vi också i hagen ibland.

SV: Glömde svara, ja det blir premiering i sommar igen och förhoppningsvis även körprov för Grimmers del! :-)

http://mossmoss.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

15 januari 2012 12:25

Sluta visa bilder på Ganti!! Jag får habegär! :-p
Synd att frakten är så dyr... :-( tror du han kan åka som
Brev?? ;-)

Tråkigt med pappersstrul! Håller tummarna för att det löser sig.
mutor är sann kärlek. Så är det bara. ;-)

http://Kvarnlycka.blogg.se

 
Frida

Frida

15 januari 2012 12:56

Svar: Müsli gör det för det är roligt tror jag, skitunge.

Tack!

Precis, finns ju många billigare.

Jag med, raknar får det bli annars :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Adina & islandshästen Funi

Adina & islandshästen Funi

15 januari 2012 21:39

"Mutor är verkligen ett sant bevis på kärlek" HAHAHA! Lovely, men sant ! Haha :)

http://fyrbentaspringare.blogg.se

 
Tina

Tina

15 januari 2012 22:15

Täcket var ju snyggt :)
Hoppas det löser sig med registreringen

http://tinaofsweden.blogg.se

 
Titti

Titti

17 januari 2012 06:43

Som hingstägare tycker jag det är skitkorkat att inte lämna in rapporten/registrera den innan sista september.Då blir ju stoavgiften den dubbla dessutom,och det är ju hingstägarens ansvar!Här hann stona knappt av gården innan den var inne,ifall det blir strul vill man ju ha tid att lösa det.Hoppas de kan hjälpa dig på Sif... Usch vad trist och bökigt...

http://livetpavischan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards