Direktlänk till inlägg 2 juli 2012

Skitsnacket går

Av islandstokan - 2 juli 2012 12:27

Visst är det så att man på flera håll fått höra att i hästvärlden, där är man värst på att snacka skit om varandra? Missunnsamma människor flockas och är lite för generösa med att vädra sina högst personliga åsikter. Men är det verkligen så? Går hästmänniskor oftare bakom ryggen på varandra och vrida om knivar till höger och vänster? Ja, kanske. Jag är i alla fall inte beredd att dementera det.


Min teori om varför skitsnack är så vanligt i "hästvärlden" är att det är på grund av det faktum att så många olika människor förs samman tack vare ett enda gemensamt intresse, alltså hästarna. I övrigt är folk så otroligt olika, det är bara hästintresset man delar när man är i stallet och till och med det intresset har flera olika inriktningar. Sedan är det ju som bekant så att alla vet sin egen hästs bästa och nåde den som sköter sin häst på något annat vis. I det fallet är det ofta brist på respekt, eller kanske snarare så att människor inte är tillräckligt toleranta jämnt emot varandra. Det är så lätt att tycka att Lisa är dum i huvudet som knäpper bensnörena till täcket på ett annat sätt än man själv gör.


Och det är så lätt att tycka att man själv vet allt och kan allt (tro mig, been there, done that). Men hästar är också individer och alla funkar inte på lösdrift, eller på box. Alla tycker inte om havre och alla mår inte bra av att ridas varannan dag. Det är det vi behöver komma ihåg. Så istället för att tycka att någon annan gör HELT ÅT HELVETE FEL borde vi försöka ta reda på mer, ta reda på varför Anna-Lena har benskydd på Oskar i hagen. Till exempel. Och var för fasen mer toleranta. Har Sara bara rosa prylar till Pontus, trots att han är valack? Jamen, vad roligt för henne att hon tycker om en viss färg och hennes häst inte bryr sig ett jävla dugg oavsett om det är snorgrönt eller rosa eller regnbågens hela arsenal!


Skitsnack som skitsnack förresten, det spelar ingen roll om det är över en kopp kaffe hos grannen eller på ett internetforum, man är inte oskyldig för att man gömt sig bakom en anonym användare.


Som sagt, jag har också snackat skit. Det är ingenting jag är stolt över, men jag kan i alla fall erkänna det. Att jag på grund av osäkerhet och  ibland avundsjuka yttrat många bittra, orättvisa ord om människor jag inte ens känner. Är jag stolt över det? Inte ett dugg. Som tur är, är det aldrig för sent att bättre sig. Ett tolvstegsprogram för skitpratare kanske vi alla borde gå igenom, där steg ett är att först och främst inse att man själv snackar skit. Och vi är bara mänskliga, ibland faller vi tillbaka i verbala fällor, men det är väl knappast värre än att man kan ta sig upp igen, eller hur?


Lägg energin på något vettigare än skitprat och elakt förtal. Ha lite ryggrad och för en öppen dialog. Sedan måste vi komma ihåg att man inte kommer överens med alla, men man kan i alla fall låta bli att gå bakom ryggen och smutskasta en hit, en dit. Det går bra att hålla käften och i tysthet förakta medmänniskor också.

 
 
Annika

Annika

2 juli 2012 15:59

Fin blogg :)

http://blogofphoto.webblogg.se

 
Anna

Anna

2 juli 2012 16:02

Jag tycker att det är jättetråkigt med detta skitsnack bland hästfolk!!! Usch!!! Det är väl bara att inse att både människor och hästar är olika...en del hästar passar till lösdrift och andra inte...en del hästar klarar av fri tillgång på hö andra inte. Varför göra så stor affär av det?? Jag tycker istället att man ska lära av varandra och se positivt på att man faktiskt är olika:D Så länge INTE en häst far illa (sjuk eller i extremt dåligt hull) eller bli illa behandlad ser jag inget problem med att andra INTE gör som mig. Det finns ju många sätt att både hantera, rida och göra en foderstat till sin häst på:)

Jag kan också bli otroligt ledsen när folk kommenterar en bild på en häst med sadel och träns (i en blogg) på ett i mitt tycke MYCKET negativt sätt....det är enbart en bild...det beror på HUR hästen står och mycket annat hur sadeln ligger för dagen. Många verkar tyvärr tro att enbart deras tanke sätt är rätt:( Hade varit så mycket trevligare om man istället kan hjälpa varandra och ge konstruktiv kritik. Det brukar uppskattas!!! Istället för dessa olustiga "påhopp" som tyvärr en del bloggare gör....och även hästägare i stallarna!!

I stallet där min häst står är vi mycket olika i både hantering och hästhållning. Men jag anser att ALLA hästägare "gör rätt" och ALLA hästar i stallet "mår bra":D Alla behöver INTE göra samma sak som jag gör med min häst!!! Det finns som sagt många olika sätt att sköta om och rida en häst:D Vi kan även rådfråga varandra och vi funderar på någonting kring den egna hästen ...och fråga om man funderar på någonting om någon annans häst. Och visst blir vi också irriterade på varandra....emellanåt. Men det bästa är att prata om det vid såna tillfällen..att rensa luften är det absolut bästa sättet att slippa irritationer:) Alla behöver inte tycka lika.. man kan kompromissa och acceptera hur andra gör istället.

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Titti

Titti

2 juli 2012 17:13

Å precis därför är jag glad att jag har eget stall :) Tyvärr tror jag att det är lätt att "ryckas med" i jargongen.Man får försöka säga vad man tycker på ett bra sätt i alla lägen,mer kan man väl inte göra? Å skitsnack är ganska ofta ett uttryck för avundsjuka kanske? Trist att ni måste flytta,men jag håller tummen att ni ska hitta ett trivsamt ställe!

http://livetpavischan.blogg.se

 
Julia

Julia

2 juli 2012 17:34

Mycket bra skrivet!

http://ohjuliet.blogg.se

 
Linda

Linda

2 juli 2012 18:47

En klok Jenny för ett klokt inlägg.
Jag kan tycka att hästmänniskor över lag är lite speciella, väldigt speciella, många av dom. Ja vet inte djurmänniskor kanske är lite weird, de sysslar med djur istället för människor då de kanske inte kan med andra människor haha ;) Ne men helt ärligt jag tycker att hästmänniskor är en klass för sig.

Jag talade ont om både western och travare, sedan skaffade jag mig en travhäst själv och började rida western, tjing fick jag på näsan. Varför snacka skit om sånt man inte kan?

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Linda

Linda

2 juli 2012 18:48

P.s och varför inte glädjas åt varandra och acceptera att allt är inte svart och vitt, det finns olika vägar. Ja jag kan irritera mig på folk som utan kunskap mixtrar hit och dit, man bli spyfärdig och hästarna far illa- men om det är skit snack vet jag väl ändå inte.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Ingen bild

Katta :)

2 juli 2012 19:06

Ja du, det där är ett problem i hästvärlden och mycket tror jag grundar sig i att vi som håller på med hästar är starka människor med skinn på näsan. Alltså vi är verkligen personer som vill ha vår vilja igenom och där med punkt! Men sen aspekten som du skriver om också - att det finns många "läror" i hästvärlden. Jag bestämde mig för många år sedan att jag tror på detta och vill sköta mina hästar på det här sättet! Sen får folk göra som de vill med sina och jag gör som jag tycker... Men det där skitsnacket... ojojoj! Det har funnits i hästvärlden i alla 40 år jag har varit där och kommer att fortsätta finnas! Vi får bara bita ihop och ta smällarna när de dyker upp! Kram

 
Frida

Frida

2 juli 2012 19:38

Bra skrivet Jenny! Håller med om att det antagligen är för att det finns så många olika inriktning och sätt att göra saker, en fotboll går ju bara att sparka på ett sätt, men en häst kan man rida på tusentals sätt.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

3 juli 2012 08:36

Bra skrivet. Det är allt skitsnack som gör att i alla fall jag tappar suget i perioder. Och andledningen till att jag faktiskt inte orkar ha hästar i genensammhetsstall. Det är så tråkigt och just det att alla faktiskt och klart jag gjort det själv.

Jag tror även att en del är att det är en del pengar i sporten. Vi kommer inte undan att man tillviss del kan köpa sig framgång och jag tror att avundsjukan bidrar till mycket.
Det är ju liksom nästan värre att ha olika åsikter om hur hästar ska skötas än hur barn ska uppfostras;)

http://svippostina.blogg.se

 
Natalie

Natalie

3 juli 2012 09:01

Bra skrivet. Det är ju mycket skitsnack och olika åsikter. Men det är ju tyvärr oundvikligt i stora stall där alla vet bäst.
Jag själv vill ju inte att folk ska lägga sig i hur jag hanterar mina hästar och det bästa sättet att visa det på är att inte bry sig om hur andra sköter sina hästar.

http://mossmoss.blogg.se

 
Nina

Nina

3 juli 2012 10:44

Amen!

Jättebra inlägg och jag instämmer i allt!

http://stallskogalund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards